TIM - tidlig indsats i matematik

Matematik er for alle!

Alle børn skal have en chance for at komme godt i gang med at lære matematik allerede fra skolestarten.

Nogle børn har I den første undervisning brug for lidt længere tid og mere hjælp, end klassens matematiklærer har mulighed for at give.

Disse børn tilbydes derfor 30 minutters intensiv undervisning i en periode 3-4 gange ugentligt.

Vi kalder denne undervisning for TIM -Tidlig Indsats i Matematik.

Undervisningen er tilrettelagt, så den passer til det enkelte barn.

Til at underbygge matematik-forståelsen anvendes konkrete materialer

Målet er, at barnet kan deltage I klassens matematikundervisning og opleve succes.

Hvordan kan mit barn blive tilbudt TIM-undervisning?

Dit barn vil blive tilbudt TIM, hvis skolen vurderer, at han eller hun vil have udbytte af ekstra hjælp til at opbygge forståelse for de matematiske begreber og metoder.

Ved at give individuel hjælp håber vi, at barnet bevarer sin selvtillid, og at uheldige arbejdsvaner ikke sætter sig fast.

Hvordan foregår undervisningen?

Dit barn tilbydes 30 minutters individuelt tilrettelagt undervisning med en TIM-lærer i ca. et halvt år.

Undervisningen er udelukkende mundtlig. Netop samtalen er vigtig, da den støtter begrebsdannelsen.

I hver lektion vil barnet sammen med læreren

· Arbejde med tal

· Løse opgaver, der kræver regneforståelse

· Arbejde med regnehistorier

Undervisningen foregår i et talområde, hvor barnet føler sig sikker.