Regler om fravær

Den 1/1 2020 trådte der nye regler i kraft om elevers fravær i undervisningen.

Det betyder, at skolerne fremover skal notere børns fravær fra skolen for at sikre deres faglige og sociale læring og trivsel samt undgå mistrivsel ved længere tids fravær.
Reglerne skelner mellem tre typer af fravær: ulovligt fravær, sygefravær og ekstraordinær frihed (lovligt fravær).

Fravær, sygemelding m.m. på Birkerød Skole

Ved sygdom skal I via Aula melde jeres barn syg til mentorerne og den første dag gerne den faglærer, der har første lektion.
Når jeres barn er rask igen, skal I skrive til mentorerne, så vi ved, at nu kan vi forvente jeres barn tilbage i skolen.

For elever fra 4.-9. klasse:

Hvis vi ikke har hørt fra jer, og jeres barn ikke er i skole, vil I modtage en sms med besked om, at jeres barn ikke er mødt i skole.

Når I modtager beskeden, vil vi gerne have en tilbagemelding fra jer i Aula (til mentorerne) om fraværets årsag.

Højt fravær kan dække over mistrivsel, derfor tager holder vi tæt øje med alle elevers fravær.
Vi skal registrere alt fravær. Hvis vi ikke kender årsagen registreres fraværet som ulovligt fravær.

Hvis en elev har mere end 15% ulovligt fravær på et kvartal, skal vi underrette kommunen om det. Det er lovgivning.
Hvis en elev har meget fravær generelt, skal vi også lave en handleplan på, hvordan det bringes ned.

Ferie

Klasser og undervisning har den bedste trivsel og det bedste læringsflow, når eleverne er i skole sammen.
Elever, der på skift har fri, skaber huller i gruppearbejde, klassens læring og det sociale samspil.
Men ind i mellem er der ting, der gør, at ferier ikke kan lægges i skoleferien. I de tilfælde, skal I skrive til mentorerne via Aula og bede om fri på forhånd.
Ved ferie på mere end to dage, skal I anmode om fri via afdelingslederen og informere lærerne.

Du kan læse mere om reglerne i vedhæftede fil fra Børne- og undervisningsministeriet.

Regler om fravær i grundskolen.

Shape Created with Sketch.